Използването на еквилайзер (EQ) е най-използваният, най-преизползвания и най-недоизползвания процес. По дефиниция един EQ е гейн контрол, който усилва или намаля гейна на специфични честоти, без да променя гейна на други честотни обхвати.
Честотни обхвати.
Ключът за разбиране на EQ като процес е да се разбере ефекта на различните честотни обхвати на музика и инструментални звуци.
Първа октава
Първата използваема октава е между 40 и 80 херца с център за EQ около 50 херца. Този честотен обхват се нарича нисък бас.
Разбира се, че има звуци и диапазона между 20 и 40 херца, но те не са от музикални инструменти. Най-ниските звуци на органа могат да достигнат тези честоти, но „по-обикновени“ инструменти като бас китара, контрабас и каса на барабани не могат. Най-ниският тон на бас китара е 41 херца (говорим за 4 струнен бас). Гърмежи, земетресения и тресене на сгради са под 40 херца, така че при миксиране внимавайте за звуци и шумове под 40 херца.
Първата октава (40-80 херца) дава повече „чувство“ и „сила“ на звука. Тези честоти дори не могат да бъдат произведени от малки домашни стерео системи. Този честотен обхват е и труден за чуване поради ефекта на Fletcher Munson.
За правилно „дозиране“ на честотите на ниския бас в микса или инструмента е задължително слушане както при тихо ниво, така и силно. Също е добре миксът да се слуша както на малки, така и на големи колони. Твърде много енергия в този честотен обхват ще направи микса замазан на големи колони при силно свирене, но все пак добре звучащ на малки колони при нормална сила. Целта е миксът или инструментът да звучат мощно на големи колони, без замазване.
Rap, Hip Hop и „Dance“ (под различни имена) много често имат допълнителна енергия в тези честоти. Това прави и автомобилите със субуофър система да се клатят. Обикновено, все пак, не целият микс е с повишени честоти под 80 херца, а само някои инструменти в него като касата например. Не повдигайте тези честоти на повече от 2 инструмента.
БАС
Тези честоти обхващат октава и половина и са от 80 до 250 херца, добавяйки „пълнота“ и „дебелина“. Центърът за EQ е около 100 и 200 херца.
За китара и за бас 100 херца добавят сила и пълнота, но внимавайте да не прекалите, защото тези честоти са афектирани от ефекта на Fletcher-Muson и както при ниския бас трябва да се слуша както силно, така и тихо. Изрязвайки 100 херца на китарата обикновено разделя баса от китарата. Най-ниските звуци на китарата са около 80 херца.
За вокалите 200 херца определят пълнотата им. Често този обхват се изрязва, за да се повиши чистотата на вокала. Ако обаче прекалено многото повишаване на средните високи честоти (около 2000 херца) на вокалите ги правят „тънки“ и „малки“ в звученето, повишаването на 200 херца ще възобнови тяхната пълнота.
Когато изрязвате 100 херца на китарата или баса, за да нямате замазване, леко повишаване на 200 херца ще помогне на инструмента да звучи равномерно в обхвата си, а не някои ноти да са по-силни от други. Басът и китарата имат почти еднаква енергия в основните и вторичните хармонични честоти. Затова ако някои ноти започват да се чуват трудно, поради прекалено много повишаване на честотоите около 100 херца, намалянето на тяхната енергия и добавяне на 200 херца ще им помогне да се чуят отново.
Висок бас/ Ниски среди
Този диапазон покрива една октава от 250 до 500 херца и добавя чистота на баса и ниските струнни инструменти – виолончело и контрабас. Прекалено много и ще получите замъглени високо честотни инструменти или нискочестотните ударни като каса и томове да звучат „картонени“. EQ в този диапазон се прилага във всички честоти, но най-често около 300 и 400 херца.
Ниската част 250-350 херца често е означена като висок бас и се използва за повишаване изчистването и пълнотата на вокалите, особено при женските гласове.
Ниските средни честоти генерално се разглеждат като обхвата на високите баси. Повишаването им помага за изчистване на бас линията и ниските тонове на пиано и орган звуците. Чистотата и присъствието между бас и каса могат да се получат с понижаване честотата на касата и повишаването на честотата на баса.
Този обхват често се редуцира за чинелите, за да се повиши изчистването им, както и намаляне на каса и томове, за да се намали „кутийното“ им звучене.
Средни честоти.
Средите покриват две октави – от 500 херца до 2 килохерца. Този обхват може да даде брас звучене на инструментите (500 херца до 1 килохерц), тънък звук между 1 и 2 килохерца и телефонен ефект през целия обхват. Обикновено се използват пиковете около 800 херца и 1,5 килохерца.
За инструментите в този обхват като вокали, китари и пиано най-често тези честоти се намалят. Например редуцирането между 500 и 800 херца на акустична китара ще премахне „евтиния“ звук и ще я направи да звучи по-добре. По същият начин ако намалим 800 херца на вокала ще получим по-малко носов и повече „тяло“ и присъствие.
За барабанчето, намалянето на 800 херца ще премахне тънкия звук и ще предаде повече „звънкост“.
Високи среди
Този обхват е една октава и обикновено е отговаря за атаката на перкусивните и ритъм инструментите. EQ се прилага обикновено с център 3 килохерца.
Ако на касата повишите 2,5 или 4 килохерца, ще получите по-добра атака. Това се използва и при томовете и барабанчето.
Китарите обикновено получават повече отчетливост при повишаване честотите в този диапазон.
Съвсем малко, 1-3 децибела, ще даде проекция на вокала. Прекалено много и ще започне дразненето от чинели и вокала. Обикновено тези честоти се редуцират за бек вокалите, което им дава повече „въздух“ и прозрачност.
Ниските високи честоти.
Въпреки, че тези честоти са половин октава между 4 и 6 килохерца е много често използвана. Този диапазон прави повечето вокали и мелодични инструменти да звучат по-близо. Прекалено много и ще получите дразнещ и остър звук. EQ е с център около 5 килохерца.
Високи честоти
Обхватът на тези честоти покрива ориентировъчно последните две октави на звука от 6 до 20 килохерца. Тези честоти са отговорни за брилянтността и чистотата на инструментите. Тук имаме няколко центрирани честоти за EQ – около 7, 10 и 15 килохерца. Така дразнещото „Сссс“ на вокалите е около 7 килохерца, затова я избягвайте и намаляйте. Все пак внимавайте и с това, за да не замъглите вокала. „Дишането“ на вокала е около 15 килохерца и по-високо.
7 килохерца в също „металическата атака“ на ударните. Звъненето на чинелите е около 15 килохерца. При EQ 10 килохерца и по-високо се използва за придаване на брилянтност.
От: Dobrin Peltekov (Mister J)
Можете да коментирате чрез: